boekpromotie en marketing
Delen is lief!

Ellen en ik gaan elke week samen op schrijfavontuur. Wat we allemaal meemaken, schrijven wij in een soort briefwisseling naar elkaar. In deze nieuwe brief vertelt Ellen onder andere over haar boeklancering en de boekpromotie (en marketing) die daarbij komt kijken.

Brief 144 – 22 november 2022

Ha die Sandy,

Jeetje, ik ben wel erg nieuwsgierig geworden na het lezen van jouw brief vorige week. Jou kennende heb je weer een geweldig idee. Zoals ik al vaker heb gezegd, vind ik het onwijs knap dat je het iedere keer voor elkaar krijgt om, naast je werk, zoveel leuke dingen te doen. Chapeau!

MANUSCRIPT

Wat goed dat je bent begonnen met het verbeteren van je manuscript. Jij bent er zelfs nog langer mee bezig dan ik, dus je weet hoe lang het duurt voordat je het gevoel hebt dat het goed is. En weet je, die zekerheid zul je waarschijnlijk nooit honderd procent krijgen/ervaren.

Door steeds bezig te blijven, het af en toe aan de kant te leggen, weer eens opnieuw schrappen en herschrijven, kom je uiteindelijk tot een mooi eindresultaat. Een resultaat waar je super trots op en tevreden over mag zijn. Je hebt er tenslotte niet voor niets zoveel jaren aan gewerkt. Een keer is het genoeg.

AFSTAND CREƋERT NIEUWE IDEEEN

Ik herken heel goed wat je schrijft over het toevoegen van een nieuwe scene na een periode rust. Zal ik je een geheimpje verklappen? Het e-book dat vandaag (JAAA, een week eerder šŸ˜Š) gelanceerd wordt, is ook een verhaal dat ik een jaar of zo heb laten sudderen, voordat het helemaal klaar was.

Je krijgt gewoon nieuwe ideeƫn of invalshoeken als je een tijdje niet meer naar het verhaal omkijkt. Klinkt een beetje treurig, maar zo bedoel ik het niet. Het is goed om er af en toe even van weg te stappen en er wat tijd overheen te laten gaan. Dat biedt nieuwe perspectieven.

BOEKLANCERING

Op de dag dat deze brief online komt, wordt ook mijn tweede e-book bij HIP Publishing gelanceerd. Hoe gaaf is dat? Het is een week eerder dan gepland, maar dat is niet erg. Integendeel. Hoe sneller mensen mijn verhaal kunnen lezen. Super tof!

Spannend is en blijft het wel. Je vroeg het vorige week. Het antwoord is: Ja, ik vind het zeker spannend. Zelf ben ik super enthousiast over het verhaal en ik hoop natuurlijk dat de lezers dat ook zullen zijn. Het is afwachten of ze mijn enthousiasme zullen delen. Fingers crossed.

PROMOTIE EN MARKETING

Ik heb inderdaad meegedaan met een challenge, helaas heb ik er nog niet veel mee gedaan. Het werkboek heb ik geprint en ik heb het vluchtig doorgelezen. Er staan goede vragen in. Over de relevantie van je verhaal, het bepalen van je doelgroep, welke dagbladen je wil aanschrijven en meer van dat soort vragen. Interessant, zeker, maar voor dit verhaal niet zo toepasselijk.

En dus blijft het een lastig iets. Inderdaad, het is een geloofsovertuiging die nogal diep geworteld zit, merk ik. Ergens heb ik het idee opgevat dat ik geen ster ben in het promoten van mijn boek(en) en dat verschijnt dus ook in mijn realiteit. Klinkt misschien vaag, maar jij begrijpt precies wat ik bedoel šŸ˜‰.

OEFENING BAART KUNST

Jouw tip om te kijken hoe andere schrijvers dit doen, heb ik zeker ter harte genomen. Ik zie namelijk regelmatig reclame van collegaā€™s voorbij komen. En ik beken, ik vind dat soms best ongemakkelijk. Zelf houd ik er niet zo van en ook bij een ander denk ik wel eens: pff, komt hij/zij weer aanā€¦

Waarschijnlijk is deze waarheid/houding niet zo handig wanneer je zelf een boek aan de lezer wil slijten, haha. En daarom is het ook een enorme valkuil. Ik ben er allergisch voor, maar realiseer me heel goed dat het er wel degelijk bij hoort. Zonder reclame of promotie geen/weinig lezers. Dat is zoā€™n spagaat waarin ik me dus bevind. Lastig hĆØ? Herken jij dat ook? Of ben ik daarin de enige?

EDELSTENENAVONTUUR

Genoeg over mij en mijn allergie voor boekpromotie. Je schreef dat je klaar bent met je aromatherapie en dat het volgende avontuur alweer lonkt. Jij bent en blijft een bezig bijtje, haha. Super knap trouwens, gefeliciteerd. Ik geloof niet dat je dat al gezegd had.

Die combinatie van edelstenen en etherische oliƫn lijkt me een gouden duo. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit zich zal ontvouwen. Nu je de eerste stappen hebt gezet, zal de rest volgen. Ik voorspel dat er iets heel moois uit voortvloeit.

NIEUWSGIERIG

En natuurlijk ben ik razend benieuwd naar je andere schrijfidee. Iets met onderwijs en schrijven? Mmm, klinkt interessant. Ik kan niet wachten totdat je me uit mijn lijden verlost, hihi. Tot die tijd wacht ik ā€œgeduldigā€ af.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Ik ga lekker genieten van mijn speciale dag! Ik wens jou een heel fijne week en kijk uit naar jouw nieuwe brief.
Tot snel.

Liefs Ellen

Wil je weten wie Ellen is? Ellen Kusters heeft haar eigen website: Ellens schrijfavonturen. Daar kun je nog meer enthousiaste verhalen vinden. Ga maar snel kijken!

Deze brief is onderdeel van een briefwisseling. De andere brieven vind je hier op de website.

Volg je mij al via Facebook, Instagram en Twitter?

Dit artikel bevat Ć©Ć©n of meerdere affiliate links.

Foto: foto Ellen Kusters

BoekenBoeken

Delen is lief!

Je houd misschien ook van..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.